Cartea tibetana a mortilor

Cartea tibetana a mortilor

Cartea tibetana a mortilor (Bardo Thodol) este unul dintre textele fundamentale ale budismului tantric tibetan (Vajrayana), dar si al intregii spiritualitati a lumii.

Tema cu care acest text ne confrunta este una extrem de sensibila pentru orice fiinta umana, subiect al unor perene framantari metafizice si – dupa cum vom vedea – chiar practice, oricat de neobisnuit ar suna.
Daca tot restul de evenimente care se succed in viata unui om se afla sub pecetea relativitatii, fenomenul mortii este cert si inevitabil. Marile traditii spirituale ale lumii s-au ocupat în mod firesc de aceasta tema. Avem o carte crestina a mortii, una egipteana s.a.m.d.
Lucrarea de fata este unul dintre aceste manuale despre „modul de a muri”, probabil cel mai notoriu, structurat sub forma unor texte foarte puternice, care se citesc muribundului si mai apoi defunctului, cu scopul de a-i ghida principiul constient prin tot acest proces, usurandu-i „navigatia” si alegerile la care este permanent supus în ceea ce numim uzual „lumea de dincolo”.
O lectura captivanta, terifianta pe alocuri, care insa in final ne transmite un mesaj luminos legat de perenitatea vietii.
Bardo (Bar=intre; do=doi) reprezinta starea intermediara pe care o strabate decedatul din clipa mortii pana la eliberarea intruna dintre lumile superioare, ori pana la intrarea intr‑o matrice si renastere. Ea dureaza 49 de zile simbolice, corelate cu 49 de zile terestre, in care gurul, maestrul spiritual al decedatului, indeplineste pentru el ritualurile de calauzire prin imperiul mortii. – Horia Al. Cabuti
Bardo Thodol este atribuita marelui guru Padma Sambhava (sec. al VIII‑lea), fondatorul budismului tibetan si al scolii Nyingmapa, intemeietorul unei ample traditii budiste in marele podis, continuata in secolele urmatoare de Marpa si Milarepa (ordinul Kargyudpa), apoi de ordinul Gelugpa. Scriere tantrica, Bardo Thodol este, in acelasi timp, un tratat bazat pe filosofia Yoga. Puternica amprenta afectiva pe care o emana textul tine de o trasatura comuna a scrierilor
Vajrayana. – Horia Al. Cabuti
lei38.00
Quick View
Comanda acum!
Reducere! Cartea tibetana a vietii si a mortii. Editie aniversara

Cartea tibetana a vietii si a mortii. Editie aniversara

Prefatand aceasta carte, Dalai Lama spunea:
“In aceasta carte de actualitate, Sogyal Rinpoche se concentreaza asupra felului cum trebuie inteleasa adevarata semnificatie a vietii, cum sa acceptam moartea si cum sa-i ajutam pe muribunzi si pe cei morti. Moartea este o parte naturala a vietii cu care toti va trebui sa ne confruntam, mai devreme sau mai tarziu. Dupa parerea mea, exista doua moduri in care o putem aborda, cat timp suntem in viata. Putem opta fie s-o ignoram, fie sa infruntam perspectiva propriei noastre morti si, reflectand limpede asupra ei, sa incercam sa reducem la minimum suferinta pe care o poate aduce. Totusi, in nici unul din aceste moduri nu o vom invinge. Ca budist, eu consider moartea un proces normal, o realitate de care sunt constient ca va aparea atat timp cat raman in existenta aceasta mundana. Stiind ca nu pot sa scap, nu vad nici un rost sa-mi fac griji in aceasta privinta. Tind sa ma gandesc la moarte ca la schimbarea unor haine invechite si uzate, mai degraba ca la un sfarsit irevocabil.
Cu toate acestea, moartea este imprevizibila: nu stim cand sau cum se va produce. Astfel ca este doar o chestiune de bun simt sa-ti iei anumite precautii inainte ca ea sa se intample in realitate. Fireste, cei mai multi dintre noi si-ar dori o moarte senina, dar este foarte clar ca nu putem spera sa murim impacati daca viata noastra a fost plina de violenta, sau daca mintea ne-a fost mereu agitata de emotii precum furia, atasamentul sau frica. Astfel ca daca vrem sa murim bine, trebuie sa invatam sa traim bine: pentru a spera la o moarte senina, trebuie sa cultivam pacea in mintea noastra si in modul nostru de viata. Dupa cum veti citi in cartea de fata, experienta reala a mortii este, din punctul de vedere budist, foarte importanta. Desi modul sau locul in care vom renaste depinde in general de fortele karmice, starea noastra mentala din momentul mortii poate sa influenteze calitatea viitoarei renasteri. Astfel ca in momentul mortii, in pofida marii diversitati a karmei pe care am acumulat-o, daca facem un efort special pentru a genera o stare virtuoasa a mintii, putem intari si activa o karma virtuoasa si in felul acesta sa determinam o renastere fericita”.
lei49.00 lei46.55
Quick View
Comanda acum!