Recenzie Portretul lui Dorian Gray – Oscar Wilde

O carte care descrie puternic eleganța anglicană, Portretul lui Dorian Gray se arată ca o lectura moralizatoare. Aspectele etice ale lecturii se conturează în jurul tabieturilor umane, care împinse de euforia societății, pot duce la un exces degradant. O lectura ușoara și captivantă în care autorul, Oscar Wilde, ne invită la o călătorie bahică în lumea exceselor și al păcatelor, aparent inocente.

Personajul nostru principal, Dorian Gray, se arată a fi un tânăr manierat și inocent, dar care, în urma influențelor exterioare, își convertește aceasta energie a inocenței într-o lumea a întunericului. Acest lucru se întâmplă din momentul în care, bunul său prieten Basil Hallward se decise să îi facă un cadou, să ii facă un portret. Doar că, mai târziu, acest portret se va dovedi a fi, nimic altceva decât oglindirea mizeriei în care se va scufunda Dorian Gray.

Pentru a demonstra ca râul are mereu un liant, unul dintre personajele cheie ale acestui roman este Lord Henry “Harry” Wotton. Acesta este singurul personaj din toată această povestire care îl susține pe Dorian Gray în procesul său de a se detașa de latura sa cuminte. Esența acestui roman se conturează în jurul tabloului care va suferi multiple modificări, care în final, îl vor face Pe Drian sa își regrete viața.

Conturat în maniera unui roman moralizator, acesta se diferențiază prin folosirea recurență a unor scene ce se desprind de abordările clasice. Dacă în stil clasic, finalul moralizator al unei aventuri era schițat în imagini epice ce aveau drept laitmotiv frumosul, romanu de fata acționează invers. Acesta subliniază setea de plăcere a omului prin imagini menite să îi degradeze poziția de ființa superioră. Astfel, Portretul lui Dorian Gray se transformă într-un bilet pentru iad!

Oscar Wilde, născut la data de 16 octombrie 1864 și decedat la data de 30 noiembrie 1900, a fost un poet și autor irlandez, remarcat prin scrierile sale estetizante.

Recenzie Jurnalul fericirii – Nicolae Steinhardt

aprilie 14, 2023