Recenzie Crimele din Rue Morgue si alte povestiri – Edgar Allan Poe

Cu un puternic impact psihologic datorită certitudinilor istorice, Crimele din Rue Morgue își conturează firul narativ în jurul personajului principal, prințul Prospero. Într-o încercare narcisistă, acesta încercă să evite contactul cu ciuma, cunoscut la acea vreme și ca Moartea roșie, acesta se refugiază la o mânăstire. Aceasta tactica fiind aplicata mai de mai mulți nobili, aceștia au căzut de comun acord să organizeze un bal mascat în incinta mânăstirii. Acțiunea se desfășoară în 7 camere ale mânăstirii, toate decorate în culori diferite. Doar că la aceasta petrecere, apare o din neant o persoana misterioasă, purtătoare a unui cadou mortal. Aceasta trece rând pe rând prin toate camerele, transformând astfel petrecerea într-un sanctuar al condamnării la moarte. Povestea este conturata în particularitățile ficțiunilor gotice, fiind tot odată și o comparație pentru ideea morții iminente. Ideea balului mascat poate fi o alegorie asupra ideii inimicului comun ce era mereu anonim, ascuns și lovea din umbră. Pe scurt, masca era o scurta referire la faptul ca acele vremuri puneau omenii în ipostaza de nu ști cine poate fi prieten… sau dușman.

Alegoria narațiunii facere trimitere directa la condiția oamenilor din acea perioada în care ideea morții și ciuma în sine, erau percepute ca o pedeapsă divină ce ar fi trebuit să imite rezultatele potopului biblic. Aceasta operă americană conturează nimicnicia ierarhiilor sociale dar și al credinței și aroganței puterilor omenești în fața unor inamici invizibili, ’’divini’’.

Edgar Allan Poe, născut la data de 19 ianuarie 1809 și decedat la data de 7 octombrie 1849, a fost un poet, romancier, nuvelist și critic literar american, creator al genului de scurte povestiri și precursor al literaturii moderne de ficțiune științifico-fantastică. Acesta a avut parte de o viața pe cât de boemă tot atât de tragică în final. Acesta a avut un final tragic, înconjurat de mizerie, alcool și opium. Cu toate aceste, suntem recunoscători acestei mizerii deoarece, din acestea s-au născut unele dintre cele mai mari opere literare și studii de estetică.

Recenzie Crima si pedeapsa – F.M. Dostoievski

mai 7, 2023

Recenzie Psiho-cibernetica – Maxwell Maltz